Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pociągiem z Kartuz do Lęborka. Jest umowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
22-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
22-09-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Pociągiem z Kartuz do Lęborka. Jest umowa
PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowę o wartości netto ponad 508 mln zł na rewitalizację linii kolejowej nr 229 na odcinku Kartuzy – Sierakowice – Lębork. Inwestycja umożliwi przywrócenie pociągów pasażerskich do szeregu dużych wsi na Kaszubach, takich jak Sierakowice i Linia, ale przede wszystkim zapewnienie alternatywnego dojazdu do planowanej elektrowni jądrowej.

Pod koniec marca PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na modernizację linii kolejowej nr 229 na fragmencie łączącym Kartuzy, Sierakowice, Linię i Lębork, o czym informowaliśmy was wówczas na łamach “Rynku Kolejowego”. Dziś zarządca infrastruktury kolejowej podpisał umowę z wyłonionym wcześniej wykonawcą, czyli Torpolem, na realizację zadania. Wartość netto kontraktu opiewa na ponad 508 mln zł. O wyborze oferty Torpolu przesądziła cena – wchodząca w skład grupy kapitałowej Centralnego Portu Komunikacyjnego spółka wyceniła realizację zadania na najniższą kwotę spośród łącznie sześciu zainteresowanych zamówieniem podmiotów. Dodajmy, że każda z ofert zmieściła się w kosztorysie PKP PLK, który w ujęciu brutto został określony na kwotę ok. 1,1 mld zł.

Inwestycja, obejmująca prace na liczącym ok. 60 kilometrów długości fragmencie, zostanie zakończona w 2028 roku. Przypomnijmy, że umożliwi ona nie tylko przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich do szeregu wsi na Kaszubach, w tym dwóch będących siedzibą gminy (Sierakowice i Linia), ale – co chyba najważniejsze – zapewnienie alternatywnego kolejowego ciągu dostępowego do planowanej elektrowni jądrowej, która powstanie w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino (obecnie na miejscu inwestycji trwają już prace przygotowawcze). Dodatkowo nowy korytarz będzie mógł pełnić funkcję trasy objazdowej na czas modernizacji linii kolejowej nr 202 między Lęborkiem a Gdynią. Parametry eksploatacyjne będą dość wysokie – prędkość szlakowa wyniesie 120 km/h.



W ramach inwestycji wybudowane zostaną ponadto trzy całkowicie nowe przystanki osobowe – Grzybno, Łapalice i Sierakowice Szkoła. Przebudowanych zostanie 13 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów, natomiast 109 przejdzie remont. Zaplanowano ponadto modernizację aż 38 przejazdów kolejowo-drogowych oraz zabudowę nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Szczegółowy zakres prac nie jest jednocześnie znany – określi go dokumentacja projektowa, którą przygotuje Torpol (inwestycja będzie realizowana w formule “projektuj i buduj”, w budownictwie kolejowym dużo rzadziej wykorzystywanej aniżeli w drogownictwie). Podczas podpisania umowy, które miało miejsce dziś w Sierakowicach, obecni byli premier Donald Tusk oraz minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

– Bez linii kolejowych nie byłoby mowy o tym, żeby ta inwestycja stała się faktem. To jest kolejny dowód na to, że robimy, nie gadamy – stwierdził szef polskiego rządu, zwracając także uwagę na fakt, iż realizacja prac przez polski podmiot stanowi tzw. local content w kontekście projektu jądrowego, który zostanie zrealizowany głównie przez amerykański przemysł nuklearny. – My nie mamy jeszcze takich technologii. Ale tysiące innych rzeczy możemy realizować przy pomocy polskich firm, polskich fachowców – zaznaczył premier. Minister Klimczak przypomniał z kolei, że pociągi pasażerskie przestały jeździć między Kartuzami a Lęborkiem ćwierć wieku temu, a realizowana inwestycja będzie służyła zarówno strategicznym interesom gospodarczym Polski, jak i zwykłemu pasażerowi.

– Uczestniczenie w historycznym procesie inwestycyjnym, jakim jest budowa pierwszej w kraju elektrowni jądrowej, jest szczególnie istotnym zadaniem. Przygotujemy nie tylko linie kolejowe prowadzące bezpośrednio do elektrowni, ale również trasę alternatywną z Kartuz przez Sierakowice do Lęborka – podsumowuje natomiast cytowany w komunikacie prasowym Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych. Całe zadanie zostanie sfinansowane z budżetu państwa. Warto tu podkreślić, że choć jest kosztowne, stanowi ułamek wydatków inwestycyjnych, które zostaną przeznaczone na realizację pierwszego dużego projektu jądrowego w Polsce. Nieistniejący już resort przemysłu, przekształcony niedawno w Ministerstwo Energii, przyznał przedsięwzięciu status inwestycji towarzyszącej budowie elektrowni jądrowej.

Dodatkowo, jak wskazaliśmy wcześniej, przyniesie także korzyści w kontekście ruchu regionalnego i spójności sieci kolejowej na Pomorzu. LK nr 229 łączy Pruszcz Gdański z Łebą przez Kolbudy, Żukowo, Kartuzy, Sierakowice, Linię, Lębork i Nową Wieś Lęborską. Cała trasa, licząca ponad 134 kilometry długości, w ruchu pasażerskim eksploatowana jest przez cały rok tylko na krótkim odcinku, łączącym Starą Piłę (linia kolejowa nr 234, czyli tzw. “bajpas kartuski”), posterunek odgałęźny Glincz (linia kolejowa nr 201) z Kartuzami. Między Lęborkiem a Łebą pociągi pasażerskie uruchamiane są tylko w sezonie letnim. Niewykluczone, że w przyszłości rewitalizację przejdzie również fragment między Pruszczem Gdańskim a Starą Piłą.

Przypomnijmy, że ramach planu budowy nowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do południowych dzielnic Gdańska rozważane jest jej przedłużenie na południe z dwustronnym rozgałęzieniem w kierunku przystanków osobowych Goszyn i Straszyn Prędzieszyn, co umożliwiłoby uruchomienie relacji zarówno do Pruszcza Gdańskiego, jak i miejscowości Kolbudy i dalej na zachód. W kontekście PKM warto przypomnieć, że rewitalizacja samego odcinka Kartuzy – Sierakowice była rozważana przynajmniej od dekady. Ta licząca ok. 8 tys. mieszkańców wieś stale się rozrasta i już dziś można powiedzieć, że staje się de facto ośrodkiem miejskim.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trwają prace na linii kolejowej nr 26 [zdjęcia]

Infrastruktura

Trwają prace na linii kolejowej nr 26 [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 19 września 2025

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

Infrastruktura

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 15 września 2025

Kolejna szybka rewitalizacja rozpoczęta. Z Oleśnicy do Kluczborka

Infrastruktura

Podłęże-Piekiełko. Są oferty w przetargu na odcinek do Gdowa

Infrastruktura

Bliżej budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Czechach

Infrastruktura

Bliżej budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Czechach

Mikołaj Kobryński 03 września 2025

Zobacz również:

Trwają prace na linii kolejowej nr 26 [zdjęcia]

Infrastruktura

Trwają prace na linii kolejowej nr 26 [zdjęcia]

Mikołaj Kobryński 19 września 2025

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

Infrastruktura

Kombud wybuduje trapez rozjazdowy na Warszawie Centralnej

inf. pras. PKP PLK, oprac. MK 15 września 2025

Kolejna szybka rewitalizacja rozpoczęta. Z Oleśnicy do Kluczborka

Infrastruktura

Podłęże-Piekiełko. Są oferty w przetargu na odcinek do Gdowa

Infrastruktura

Bliżej budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Czechach

Infrastruktura

Bliżej budowy najdłuższego tunelu kolejowego w Czechach

Mikołaj Kobryński 03 września 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij